Hvad arbejder jeg med i 2019?

  1. *At nedbringe min private skærmtid på mobiltelefonen
  2. *At få mit energiniveau i balance
  3. *At blive veltrænet og kropsbevidst
  4. *At smide yderligere 8 kg og endelig slippe vægtkontrollen

 

Evaluering 2019 - At nedbringe min mobiltid

Opsummering

Jeg er i løbet af 2019 blevet meget mere bevidst omkring, hvornår og hvorfor jeg bruger min telefon. Det er stadig svært at undvære den, men jeg øver mig. Jeg har skruet op for begivenheder, hvor jeg ikke er på telefonen og det er fantastisk. Jeg bruger mobilen til at slappe af med og mest til kontakt med venner/familie og til musik og podcast - ændringen ift. indholdet jeg streamer har medført at jeg får nogle dybere overvejelser og holdninger præsenteret og jeg har noget konstruktivt og nyt at byde ind med i diverse samtaler IRL... i stedet for blot en referenceramme, som går på hvor sjov den sidste video var på Facebook. 

Det at jeg fik skudt gang i mine gåture i 2019 har medført at jeg er blevet rigtig glad for at gå og jeg går langt. Jeg har tilmeldt mig målet om at gå 2020 km i 2020, fordi jeg gerne vil dyste med mig selv og bevise at det kan jeg selvfølgelig, fordi det er sundt for mig og jeg nyder mine gåture. 

1. At nedbringe min skærmtid på specielt min mobiltelefon😲

Jeg har længe gået og være irriteret over al ned tid, som forsvandt ind i mobiltelefonen, hvor jeg ikke rigtig synes jeg fik noget konstruktivt ud af tiden. Jeg valgte derfor fra årsskiftet at fokusere på, hvad jeg egentligt brugte tiden på, når jeg anvendte min mobil. Jeg har det sådan at jeg gerne må bruge min mobiltelefon, men der skal være et godt formål med det. Jeg har derfor skabt mig et overblik over, hvad jeg synes jeg får noget ud af og hvad jeg simpelthen synes stjæler min tid.

Så når jeg bruger mobiltelefon skal det være, fordi jeg har brug for at fx:

  • Holde kontakt - familie/venner/fritidsinteresser - facebook, opkald, sms og messenger
  • Opdatere mig på min private mail
  • Informationssøgning via Safari
  • Bestille tid fx. frisør/læge m.m.
  • Høre podcast/lydbøger/radio/streame en film

Følgende områder vil jeg gerne skrue ned for mit forbrug:

  • Facebook - ...især schrolling på newsfeed og marketplace
  • Lange sammenhængende tidsperioder på telefonen

 

Vigtigst af alt, så vil jeg kæmpe for at få nærværet tilbage. Jeg glemte min telefon forleden dag og var uden den i over 10 timer. Jeg var den første time rastløs og synes det var svært, men så faldt roen over mig og ærligt jeg fik lavet meget mere og havde faktisk en form for lettelse i min krop. Så det vil jeg gøre mere af - lægge mobilen i tasken eller i bilen og selv være et andet sted... altså herregud, den kan jo hentes, hvis der er brug for den!

Tiltag:

  • Jeg læste bogen "Jeg slukker nu" af Catherine Price for at få en baggrundsviden omkring hvad det egentligt er at min mobiltelefon gør ved mig. Bogen giver en ret skræmmende viden omkring, hvordan udformningen og app´s på mobiltelefonen er designet til at "forføre" vores hjerne, så vi bruger mere og mere tid på den.  
  • Indførte en regel om at min mobiltelefon+arbejdstelefonen ligger på kommoden i entreen og jeg bruger den fortrinsvist der, så jeg lave kortere "ophold" og ikke bruge mere tid end nødvendigt.
  • Jeg indførte gåture med mobilfri tid, hvor vi alle i familien optjener kilometer sammen til fælles udflugter. 
  • Lader mobiltelefonen blive i bilen/tasken, når jeg er på besøg hos nogen.
  • Jeg startede denne hjemmeside op, så jeg kunne bruge tiden mere konstruktivt til at få arbejdet med mig selv i stedet for at "sumpe" på mobiltelefonen.

Evaluering

Bogen "Jeg slukker nu" gav et ret skræmmende billede af, hvordan min hjerne bliver påvirket af mobiltelefonen. Bogen er sat op, som en guide til at blive afvendt fra mobiltelefonen. Jeg har besluttet at for mig, handler det ikke om, at jeg skal lade helt være med at bruge telefonen, men mere om at blive bevidst omkring hvornår jeg vil bruge mobilen og hvornår den ikke skal forstyrre mig eller tage min tid. Jeg har især haft gavn af at slukke mobilen i sociale sammenhænge og være nærværende i stedet for... Gu er det svært - for det er jo så nemt lige at melde fra og kravle ind i mobiluniverset. Samtidig vil jeg sige at det virkeligt har åbnet mine øjne for hvor styret familie og venner omkring mig er ift. mobiltelefonen. Det er en trist udvikling af online-tid er blevet så vigtig at den kan konkurrere med nærværet til andre mennesker. Det vil jeg tage hånd om ved mig selv. Mobiltelefon er relativ ny i hvert fald, som smartphone. Jeg kunne før klare mig uden mobiltelefon i sociale sammenhænge og det vil jeg finde tilbage til. Jeg vil gå fra FOMO til JOMO... Som det nyeste ord, jeg har taget til mig. Før handlede det om Fear Of Missing Out... Nu handler det i stedet om Joy Of Missing Out. Hvad er det værste det kan ske? Livet foregår i virkeligheden - Mobiluniverset er en pseudoverden. 

Min skærmtid på mobilen er en glimrende måde at få overblik over hvordan det går med min plan. Jeg har helt konkret nedbragt min samlede skærmtid fra over 30 timer og ned til under 20 timer pr. uge. Jeg kan se at på de dage, hvor jeg har fri, der bruger jeg min telefon meget mere end de øvrige dage. I løbet af januar havde jeg en enkelt uge med tilbagefald, hvor jeg kom helt op over 40 timer om ugen på den dælens mobiltelefon. Dette fik tankerne igang igen hos mig ift. hvad der pludseligt øgede mit forbrug i så svær grad. Jeg blev klar over at jeg havde et regulært mobil-misbrug... det var jo rene abstinenser - det er sgu uhyggeligt at den lille tingest skal stjæle så meget af min tid. Det vil jeg lave om på. 

Jeg har specielt fokus på min Facebook-tid... Der havde jeg et samlet skærmforbrug på over 25 timer om ugen... dvs. at jeg brugte faktisk primært min mobiltelefon til Facebook. Her i slutningen af marts måned ligger mit ugeforbrug på imellem 5 og 8 timer ift. Facebook. Jeg tænker specielt over at stoppe op og afbryde, den for mig, nærmest maniske adfærd, når jeg begynder at schrolle i newsfeed og marketplace. Det virker rigtig godt at stoppe op og lige tage et view på hvad det egentligt er jeg laver og om det giver mening lige nu. Gåturene har også haft god indvirkning på min dagligdag. Jeg får mere overskud og behøver ikke længere at vælge den nemme inaktive løsning med at slænge mig med mobiltelefonen. Jeg får også mere samvær med min familie, fordi vi alle er blevet bedre til at lægge mobiltelefonerne fra os og være sammen i stedet for. Det med at optjene kilometer sammen har været en rigtig god faktor for mig søn på 11 år. Vi har optjent over 100 kilometer nu og første udflugt efter 50 kilometer gik til Lego House. Næste er Djurs Sommerland og det glæder vi os alle til. Vi aftaler løbende de nye mål og får nogle gode snakke om, hvor vi gerne vil hen og hvornår vi evt. har samlet nok "kilometer-point" til det. Det første store mål er 500 kilometer - Der vil vi gerne i Disney World i Paris. Det glæder mig at vi i min lille familie har fundet et fælles fokus og det har øget vores nærvær at vi går sammen og får snakket om stort og småt.   

1. Evaluering 2019 - At få mit energiniveau i balance

Opsummering

Min psykiske balance er blevet markant bedre i løbet af 2019. Primært fordi jeg tog den endelige beslutning om at skifte arbejde og gå ned i tid, så jeg kunne få lidt mere fritid. Jeg er glad for at arbejde, som pædagog, og kunne holde fri, når jeg har fri. 

Så målet her handlede meget om kost og jeg må erkende at det var noget helt andet det handlede om. Det er sundt at sætte fokus og finde ud af hvad ubalance i virkeligheden handler om.

2. At få mit energiniveau i balance👍

Jeg oplevede i slutningen af 2018 og i starten af 2019 at jeg fik flere og flere dage, hvor jeg følte mig mere træt og uoplagt. Jeg fik ikke lavet det jeg gerne ville og størstedelen af min tid blev opslugt at afslapning på sofaen. Jeg passede mit arbejde, men energien var i bund mange dage. Jeg blev derfor klar over, at jeg måtte gøre noget og finde ud, hvorfor jeg lige pludselig begyndte at have det sådan.

Tiltag:

  • Besøg hos lægen til generelt tjek-op
  • Daglig motion udenfor - så jeg kunne få noget mere sollys
  • Oprettelse af hjemmesiden, så jeg kunne starte skriveterapien op igen
  • Tilretning af kosten med flere grøntsager i dagligdagen
  • Fiberrige snacks i bilen
  • Nedbringe sukkerindtag - Slik-dag - en dag om ugen

 

Evaluering

Jeg kom endelig til læge og fik foretaget blodprøver. Det viste sig at jeg havde for lavt D-vitamin, lav blodprocent og et øget FSH tal... Og hvad betyder det så? Jo, at jeg fik for lidt sollys, som jo er med til at danne D-vitamin i kroppen. Den lave blodprocent kommer af at jeg  manglede jern-tilskud - hvilket mange kvinder i min alder gør. Det med FSH-tallet handlede om at jeg er i tidlig overgangsalder. Min cyklus har været ustabil de sidste 6-8 måneder. De tre ting til sammen gjorde sit til at min energi svingede meget og jeg følte mig utroligt træt og uoplagt. Jeg er derfor gået igang med at tage D vitamin, jern og selvfølgelig fortsat med min B12 pille (pga. sleeve-operationen). Jeg synes allerede nu jeg kan mærke en forbedring ift. mit generelle energiniveau, men jeg er ikke helt op toppen endnu. Det hjælper at der kommer flere lyse timer og jeg kommer ud og får mere frisk luft og sollys.

Jeg har samtidig kigget min kost igennem for at se om der også her kunne gøres noget... og jo, det kunne der - Jeg havde fået for meget sukkerholdigt mad indover min dag, så jeg har fået puttet nogle grøntsager og flere fibre ind i stedet for i hverdagen. Jeg spiser jo relativt små portioner pga. min minimave, så når jeg spiser det næringsfattige mad, så får det hurtigt indvirkning på mit energiniveau og det kan også være skyld i regulære energi- og humørsvingninger. Jeg har god gavn af de fiberrige snacks i min bil. Særligt om morgenen og eftermiddag, så er min køretur til og fra arbejde også samtidig der, hvor jeg får tanket op med nogle gode fibre. Det gør at jeg, når jeg kommer hjem føler overskud til at komme ud og gå en tur og få noget sollys og samvær med familien. Jeg har prioriteret gåturene og er stoppet med min sportsgren Karate. Jeg er ikke motivativeret til det - jeg skal simpelthen udenfor i stedet for - min krop har brug for sollyset. Jeg vil i løbet af sommeren vurdere om jeg vil noget andet end Karate - Pt er jeg mere optaget af om jeg skal gå til mere gymnastik til efteråret, når det bliver mørkt igen.    

 

Evaluering 2019- At blive mere veltrænet og kropsbevidst

Opsummering

Jeg holder mig i form vha. gymnastikken og mine lange og mange gåture. Jeg er pt. ikke aktiv i fitness-centret. Jeg overvejer at gå igang igen, men har svært ved at finde motivationen til at opholde mig indenfor og træne maskiner. Jeg vil langt hellere udenfor og nyde naturen og en god snak med en veninde eller høre en spændende podcast. Jeg kan mærke at min krop er stærk og sund og det er min kontinuerlige indsats ift. at ville have at det skal være således og blive ved med at være det!

 

Tiltag

 

  • Gåture dagligt
  • Gymnastik - Dance It
  • Spejl-øvelser
  • Fitnesscenter - genoptræning

 

Evaluering

Denne plan er jeg godt igang med. Jeg har gang i nogle fornuftige ting, som gør at jeg på sigt bliver mere veltrænet og får øget min kropsbevidsthed generelt. Jeg er meget opmærksom på at jeg ikke skal overgøre det her, fordi jeg ikke vil have en ny last. Det lyder måske banalt... Men da jeg var ekstremt overvægtig, der var jeg afhængig af mad og søde sager - det var min last. Jeg kan mærke at træningen kan hurtigt tage overhånd for mig og jeg så lige pludselig får jeg for mange ting, som jeg vil og til sidst slipper jeg tøjlerne og giver op. Dette har jeg set flere gange i mit liv hos mig selv... Så jeg prøver derfor metoden "Keep it simple". Gåture og gymnastik - slut. Det er mit fokus om foråret/sommeren. Til efteråret, når vejret bliver træls og det er mørkt, så vil jeg i stedet søge ind i fitnescentret. Jeg vil ikke stå inde i fitnesscentret i superlækkert vejr. Samtidig så har jeg brug for sollyset i mine lyse fritimer, så afsted med mig udenfor, når årstiden er til det. 

Jeg har fokus på hvad der gør mig glad og lige nu er det gymnastikken og det at danse og lave øvelser til god musik. Jeg bliver gladere og ser i løbet af ugen frem til min deltagelse i gymnastikholdet. Så derfor har jeg besluttet at til efteråret vil jeg fortsætte med Dance It og så vil jeg begynde på et hold for voksne kvinder ift. rytme. Jeg har været med til opvisning en enkelt gang og det gav det vildeste kick, så derfor har jeg besluttet at det nu er tid til at få mig meldt til et hold, hvor opvisning er en del af aktiviteten. Det gør mig glad at skulle træne op til noget og vise det jeg har lært. Det giver et adrenalinkick at skulle lave opvisning. 

Jeg afventer min maveskindsoperation i april 2019, hvor mine mavemuskler forhåbentligt bliver strammet op vha kirurgi. Jeg har altid før og efter mine operationer stort fokus på min træning, så jeg kan være så fysisk klar, inden jeg skal opereres og samtidig hjælper min fysiske tilstand til en bedre helingsproces efterfølgende. Jeg er generelt et menneske, som kommer mig hurtigt efter en operation og det tror jeg hænger sammen med mit fokus på min fysiske træning. 

Evaluering april 2019: 4. At smide yderligere 8 kilo

Opsummering

Målet er indfriet. Jeg vejer nu imellem 65-67 kg. Det er fantastisk at være her kilomæssigt. Jeg nyder at være slank og at jeg kan regulere vægten lynhurtigt, hvis jeg mæker den stiger lidt. Dvs. tager jeg et halvt kilo på, så går jeg en lidt længere tur og så er det væk igen dagen efter. Jeg kan mærke at op imod min cyklus start, så stiger vægten mere, dette har været svært nogle gange, men nu er faldet til ro med at jeg ved det altid udligner sig bagefter igen - heldigvis. 

 

Tiltag

  • Gåture
  • Grøntsager
  • Fibre

 

Evaluering

Jeg har smidt 4 kilo og det var det, som jeg tog på i julen, så jeg er ca. halvvejs i mål ift. mit endelige slutmål. Jeg er godt tilfreds med min indsats de første 3 måneder af 2019. Jeg har gang i mange ting ift. at få stabiliseret mig selv fysisk og mentalt, så jeg kommer helt i balance og det afspejler naturligvis sig også ift. et vægttab. Jeg afventer min maveskindsoperation, når den er gennemført, så vil selve den hud de fjerner jo også veje en hel del. Jeg skal lige pt. ikke smide flere kilo, fordi jeg skal stabilisere frem til selve operationen. Jeg må max have et udsving på plus/minus 5 kilo... og det er siden sidste kontrolvejning på hospitalet. Så jeg ligger fint lige nu. Når jeg er opereret og er helet op igen, så er slutmålet at veje 68 kg. Her vil jeg gerne lægge resten af mit liv. De 70 kg er min målestok - kommer jeg lidt over, så tager jeg fat i det med det samme og får reguleret, så vægten naturligt falder igen. Jeg har lovet mig selv at jeg aldrig bliver overvægtig igen - Det var derfor jeg valgte min Sleeve operation og betalte den selv. Jeg ville være slank og det blev jeg -